Sover du godt og nok?

Stress gør meget skidt ved din søvn, og din søvn gør meget godt ved din stress.

Søvn og hvile er helt afgørende for, at vi som mennesker trives og fungerer i hverdagen. Uden god og nok søvn nedbrydes vores krop støt og sikkert. Vi skal sove godt og nok, hvis vi vil holde os fri af stress.

Ofte spørger mine klienter mig: Hvad skal jeg gøre, når jeg vågner midt om natten og ikke kan falde i søvn igen?

Svaret er kort og godt, at det kan du ikke gøre noget ved – den nat.

At få god og nok søvn kræver, at vi forbereder søvnen. Vi kan ikke forvente at sove godt og nok, hvis vi bare aften efter aften slipper arbejdet og tastaturet lige inden smider os i sengen og lukker øjnene. Vi kan ikke gå fra 100 % aktivitet til god søvn i et ryk. Måske falder vi i udmattelsens søvn, men risikoen for en dårlig søvn, og at vi vågner igen efter få timer, er meget stor.

Derfor skal du forberede din søvn gennem langsomt at gå ned i tempo fra først på aftenen. Vidste du, at: TV, PC og div. smartphones og tablets udsender et lys, der får din hjerne til at tro, at det er dag. Vores hjerne er designet til at frigive et søvnhormon, som forbereder os til at sove, når dagslyset bliver svagere, når dagen går på hæld. Det system spoleres af al vores lysende elektronik.

Du får her et forslag til en enkel plan, der virker – den giver dig en god kvalitetssøvn:

  1. Lav en plan, for hvad du skal i morgen, inden du spiser aftensmad.
  2. Tjek ikke e-mails og anvend ikke din PC de sidste to timer, før du skal sove.
  3. Sluk TV’et 45 min. før du skal sove.
  4. Hold soveværelset fri for smartphones, tablets og andet udstyr, der indirekte kan forstyrre din søvn.
  5. Smartphones SKAL være i flightmode – hvis de skal med ind til sengen som vækkeur.
  6. Sov mellem 6 og 8 timer hver nat.

Denne lille plan er dit første, store skridt til at sove godt og nok.

Sov godt!

Læs mere i Bogen om vores stress køb den på saxo.com her

0   kommentarer

    Der er endnu ingen kommentarer

Kommenter

Kontor

Strandbakken 10,
3600 Frederikssund
Telefon:
71 75 20 16

Mail:
steen@st-coaching.dk

Mødefaciliteter

3600 Frederikssund

Online-møder:

Skype og FaceTime

CVR

CVR. Nr. 17492942

Bank

Danske Bank

Rådgivning om stress

Tlf. 71 75 20 16

st-coaching.dk  |  Telefon: (+45) 71 75 20 16  |  Mail: steen@st-coaching.dk  |  CVR: 17492942  |