Hvorfor kan man ikke løbe stress væk?

Hvorfor vi ikke kan løbe og træne os ud af stress!

Motion og udvikling er godt, lad det være sagt med det samme, men hver ting til sin tid.

Stress kan opdeles i fire niveauer: Den daglige stresspåvirkning, hvor vi trives og er i det, vi kan kalde flow. Nogle kalder det den ”gode” stress, jeg kalder det den ufarlige stress. Når flowet bliver til en belastning, begynder vi at opleve svage stresssignaler eller en jævn stressrespons fra kroppen.

På disse to niveauer af stressopbygningen kan træning og motion være ganske forebyggende og gavnlig mod at udvikle de næste to og farlige niveauer af stress.

Når belastningen bliver til en overbelastning, er du nået ned til tredje niveau. Her opstå der flere og stærkere stresssignaler i din krop samtidig med, at du er blevet fartblind eller tonedøv over for de stressresponser/signaler, din krop giver dig. Du overser dem – har vænnet dig til dem og reagerer ikke på dem i den grad, du burde.

Når du rammes af stresskollapset på fjerde niveau, er du gået i brædderne eller bider i græsset, om du vil. Nu er du sygemeldt for længere tid.

På disse sidste to niveauer – 3 og 4 – er træning og motion NO GO, helt og aldeles NO GO. At træne og motionere på disse niveauer skader dig, og du hælder helt bogstaveligt benzin på bålet. Du udsætter din helbredelse og tilbagevenden til et normalt liv.

Forklaringen er ganske enkelt, at når du motionerer og træner, skaber du udvikling i din krop. Det kræver, at du presser dig selv for at komme lidt længere, lidt hurtigere end sidst, og det er præcis det, din krop er udsat for og overbelastet af på andre områder.

Kroppen har desværre ikke særlige reaktioner på de enkelte typer pres, den udsættes for. Den gør det samme, hvad enten det er et pres, du skaber for at løbe 5 min. hurtigere, eller du presses af deadlines og krav på det psykiske område – på arbejdet eller i privatlivet – det pres du er blevet stresset af, og som har bragt dig i seriøse problemer.

Din udfordring er, at du pga. den ovennævnte fartblindhed eller tonedøvhed har meget svært ved selv at vurdere, om du er på niveau 2 eller 3. Er du i et stresskollaps er du ikke i tvivl, men du kan i kollapset desværre godt blive påvirket/opfordret til at tro, at nu gælder det om at komme i form – det gør det IKKE.

På niveau 3 – overbelastningen – og niveau 4 – kollapset – handler det om bevægelse uden hård puls og uden nogen form for belastning. Rolige, daglige gåture, lette cykelture, stille svømning, eller hvordan du nu har LYST til at bevæge dig.

30 min. fysisk aktivitet om dagen, der passer dig gerne over to gange, og som bringer din puls lidt op og gør dig præcis så forpustet, at du ikke kan synge, men godt kan tale, mens du går, løber, cykler, svømmer, eller hvad du nu synes, der er rart og passer til dig.

Undgå al konkurrence - også med dig selv.

Det handler om at få bevæget sig hver dag og have det rart med det. Det handler ikke på nogen måde om at skulle præstere.

HUSK! Eneste behandling af stresskollaps er RO – at trække stikket helt ud og bliv støttet af professionel hjælp.

Som med alt andet kræver det vilje og energi at skabe en ny god vane, intet kommer af sig selv.

Når vi skal skabe en ny og bedre balance i vores hverdag efter stress, kræver det lidt planlægning.

Målet er at fortælle kroppen, at der er arbejdstid, og der er fritid. Her er fysisk aktivitet en rigtigt god måde at sætte en markør i hjernen på. Markere, at du skifter fra én hovedfase til en anden i døgnet.

Pas godt på dig selv – du fortjener et liv uden stress!

0   kommentarer

    Der er endnu ingen kommentarer

Kommenter

Kontor

Strandbakken 10,
3600 Frederikssund
Telefon:
71 75 20 16

Mail:
steen@st-coaching.dk

Mødefaciliteter

3600 Frederikssund
4040 Jyllinge

Online-møder:
Skype, Appear, Zoom og 
FaceTime

CVR

CVR. Nr. 17492942

Bank

Danske Bank

Revisor & GDPR

Dansk Revision

Behandling af persondata

Stresstelefonen

Tlf. 71 75 20 16

st-coaching.dk  |  Telefon: (+45) 71 75 20 16  |  Mail: steen@st-coaching.dk  |  CVR: 17492942  |