Husk, at din hjerne også skal på ferie.

Nu er det lige ved og næsten, at ferien sætter ind, men skal din hjerne snydes ligesom sidste år?

Nej vel! Husk din mentale sundhed er truet, hvis du ikke plejer den – det er nu, du har chancen for at gøre noget for at styrke den!

Hjernen bruger 25 % af al den energi, du bruger hver dag, så den har behov for ferie.

Her er nogle gode råd. Følger du dem alle, er du i verdensklasse, når du kommer tilbage on work igen. Husk, der er et helt år til næste sommerferie, så det er nu, du skal holde den – det er nu, du har muligheden.

Gå off-line: Verden kan klare sig uden dig i tre uger – selvom det lyder helt ude i hampen.

Stop rutinerne: Gør du det, du hele tiden gør, får du også det, du hele tiden har fået!

Du er ude af drift: I hele din ferie.

Tag dine egne 30 min. hver dag: Sæt dig et uforstyrret sted, luk dine øjne og følg nysgerrigt dit åndedræt, lad det være, som det er og slip blot de tanker, der vil komme, og vend tilbage til blot at følge dit åndedræt med nysgerrighed.

Vær til stede i nuet: Nyd nuet sammen med dem, der er omkring dig, se dem og tal med dem og nyd blot at være stille sammen med dem.

Stå af de sociale medier: Glæd dine venner med feriebilleder, når du er tilbage. De er ikke med på din ferie, så de nyder forhåbentlig også deres ferie. Vend tilbage til de gode gamle dyder med at tale sammen og fortælle feriehistorier – når I ses igen – og ikke før.

Ked dig godt og grundigt: Sæt blikket på uendeligt og tænk kun på, at også i dag laver du absolut ingenting, ligesom du gjorde i går, og det er også planen for i morgen.

Sig pyt og lad det ligge: Trangen til at gøre noget vil rive i dig i starten, men det går over, stop med at tage initiativer. Vi er i bund og grund ret gode til ikke at lave noget. Det er dig, der vinder kamppen over trangen, hvis du vil. Gør kun det du vil og gør ikke gør andet end at bringe ro og fred i nuet.

Ferie er ikke projekttid – så det er ikke nu, du skal alt det, du ikke når i hverdagen – du skal alene holde din ferie sammen med dem, du har omkring dig – som også holder ferie.

Husk, at det tager lidt tid at komme ned i fart. Så det er rigtig godt, hvis du kan tage tre til fire ugers ferie i træk.

Brug den sidste uge på jobbet til at gøre dig klar til ferie og til at koble dig helt ud de næste uger. Log din hjerne fra arbejdsnetværket – helt bogstaveligt. Husk fraværsmarkering alle steder.

Tro mig – alt er, som du forlader det, når du kommer tilbage. Er du leder, har du en klar plan, alle ved, hvad de skal, og du stoler naturligvis på dem. Er der brug for et katastrofenr., så skriv det på tavlen og skriv, at nummeret er til en anden, der så vil finde dig, så det er kun ved katastrofer, det kan/skal anvendes. Resten klarer du, når du er tilbage.

God sommer til dig og din hjerne og ikke mindst til dine omgivelser og kollegaer ;-)

PS: Din kæreste og børn vil sammen med din hjerne elske dig for det.

1   kommentar
  • Naja , 28 maj 2018

    Det vil jeg prøve! Lyder super fornuftigt Steen: Jeg vil læse den højt for min mand også. At droppe rutinerne kræver samarbejde. Han vil elske hvis jeg dropper Ipad og telefon i ferien. Det må prøves. Rigtig god ferie. Hilsener Naja

     

Kommenter

Kontor

Strandbakken 10,
3600 Frederikssund
Telefon:
71 75 20 16

Mail:
steen@st-coaching.dk

Mødefaciliteter

3600 Frederikssund
4040 Jyllinge

Online-møder:
Skype, Appear, Zoom og 
FaceTime

CVR

CVR. Nr. 17492942

Bank

Danske Bank

Revisor & GDPR

Dansk Revision

Behandling af persondata

Stresstelefonen

Tlf. 71 75 20 16

st-coaching.dk  |  Telefon: (+45) 71 75 20 16  |  Mail: steen@st-coaching.dk  |  CVR: 17492942  |