I næste uge bliver det meget bedre – med min stress!

Ja, bare det var så vel.

Lad mig sige det meget direkte, når vi har stress og altså ikke bare stresser rundt, så går det ikke over i næste uge, eller når dette projekt eller denne opgave er klaret, ligesom en ferie eller et par helligdage heller ikke løser problemet.

Vi ved det inderst inde godt, men vi har en tankedjævel siddende på skulderen, der hele tiden siger til os, at det skal nok gå over, hvis bare… det gør det bare ikke, det kræver en aktiv handling – fra dig.

Det bliver ikke bedre med din stress, førend du får taget fat i de årsager og vilkår, der påvirker dig i en sådan grad, at din krop og psyke opfatter det som truende. Sådan er det bare.

Når du presser dig selv, eller du bliver presset ned ad stresstrappens fire trin – hvor det 4. og sidste trin er kollapset, så rammers du, når du står på det næstsidste og 3. trin, af en meget konkret mangel på erkendelse af stress. Det er netop på dette 3. Trin at al fornuft tilsiger, at du skal stoppe op med at gå nedad mod kollapset, hvor din krop siger helt fra. Det er her på 3. trin, du skal vende om og lægge afstand til de faktorer, der truer dig. Men det sker ikke, du fortsætter desværre med at snyde dig selv med, at i morgen, i næste uge, eller når bare det her er klaret, så bliver det godt igen.

Jeg kan jo godt klare det, selvom …

Det er ikke det, der står lige foran dig, der udgør det største problem, men det, at du kan klare mere, end du kan tåle, derfor fortsætter du under pres – også ud over kanten.

Vores krop er designet til at kunne redde os i kriser, men den er ikke designet til at gøre det uge efter uge. Der er grænser for, hvad vi kan tåle.

Symptomerne på den langvarige og farlige stress er mange og forskellige fra menneske til menneske, men lad mig nævne nogle af de mest almindelige.

Tankemylder og smerter. Hjernen er i alarmberedskab, derfor er vi anspændte, hvilket giver smerter, for vi har været anspændte længe. Og derfor zapper vores tanker fra øst til vest fra nord til syd i en uendelig strøm af uproduktive tanker – vi står mentalt stille på stedet, der sker ikke noget nyt – det er i sig selv stressende.

Huden er kroppens største organ, derfor sker der også ved stress en voldsom belastning af huden. Dette ses som eksem fra små udslæt til meget store og invaliderende anfald af udslæt.

Søvnen bliver dårlig og usammenhængende. Det giver os mindre energi, hvilket igen begrænser vores præstationer, som igen skubber os ned ad stresstrappen mod sammenbruddet.

Hjernen er så belastet af stressens kemi, så vores hukommelse, koncentration, planlægning, igangsætnings evne samt overblik bliver gradvist mere og mere svækket.

Så hold da op – stop op og red dig selv fra sammenbruddet

Gør noget og gør det for dig selv, det er dit liv – dit helbred. Som du ser handler det først og fremmest om erkendelse af, at du har ikke det godt, at du må og skal gøre noget ved det. Så handler det om din accept af, at det er, som det er, men at det bliver bedre, når du gør noget konkret og vedvarende ved årsager og faktorer. 

Til sidst handler det om, at du har tålmodighed. Der findes ikke et quick fix mod stress, det handler om, at du får hjælp til at få overblik, til at ændre på påvirkninger, vilkår og reaktioner.

Læs også:

0   kommentarer

    Der er endnu ingen kommentarer

Kommenter

Kontor

Strandbakken 10,
3600 Frederikssund
Telefon:
71 75 20 16

Mail:
steen@st-coaching.dk

Mødefaciliteter

3600 Frederikssund

Online-møder:

Skype og FaceTime

CVR

CVR. Nr. 17492942

Bank

Danske Bank

Rådgivning om stress

Tlf. 71 75 20 16

st-coaching.dk  |  Telefon: (+45) 71 75 20 16  |  Mail: steen@st-coaching.dk  |  CVR: 17492942  |