Kan monitorering af din søvn give værdi eller mening for dig?

Vores søvn er vigtig, men kan du mærke, om du sover godt og nok? En af de mange muligheder, din smartphone giver dig, er at monitorere din søvn. Spørgsmålet er, om det giver mening og værdi.

Vi elsker at måle og veje – at sammenligne vores ”værdier” med andres – ligger vi på, under eller over normen.

Blodsukker, blodtryk, udvikling, puls, træning, kropsvægt, stress og søvn for blot at nævne de mest almindelige målepunkter vi som moderne mennesker har. Ikke alle målinger giver dog mening og kan medføre unødvendig problematisering. De fleste målinger kan ofte henføres til ønsket om at sammenligne, kontrollere og udvikle sin sundhed.

To målinger er dog helt afgørende vigtige at foretage – det er vores blodtryk og vægt. Begge målinger kan give os det helt nødvendige tidlige signal om, at vi måske er på vej til at udvikle alvorlige sygdomme. Vi skal kende vores blodtryk og vores vægt for at kunne reagere i tide. Så en god rutine er altid at måle netop de to værdier – mindst hver måned.

Normen for søvnens længde er enkel – mellem 7 og 8 timer hver nat

Tilbage til søvnen, det vigtigste er, at vi ikke problematiserer vores søvn. Gør vi det, er vi allerede i problemer, for vi kan ikke styre eller tvinge søvnen. Den gyldne norm er, at vi sover 7 1/2 time i snit, og at vi er friske og udhvilede, når vi er vågnet op efter søvnen, samt at vi bliver naturligt trætte, når dagen er ovre, og det er sengetid.

Normen er dog med en vis elastik. Gennem livet ændrer vores behov sig fra meget søvn under opvækst til mindre, når vi er voksne. Det er dog en myte, at ældre ikke har brug for at sove så meget. 

Det der er helt afgørende er, at du fungerer godt i den vågne tid, og at du ikke skal bruge fx kaffe til at komme igennem timerne om eftermiddagen eller skal vågne ved hjælp af kaffe eller anden stimulerende drik/spise. At du i øvrigt møder dagen med appetit.

Vi er skabt til at sove, når det er mørkt, men det er en evne, vores kunstige lys udfordrer på det kraftigste. Vi må nok slå fast, at det ikke længere er solen, der styrer, hvornår vi er vågne, og hvornår vi sover.

Udfordringer vi ikke kan måle os ud af

Monitorering af søvnen

Ovenstående illustration, viser den min søvn fem nætter i træk. Fem nætter, hvor jeg alle nætter sov godt og nok. Men hvis jeg ville, kunne jeg godt sidde og nørde i de forskelle, som appen har registreret. Gør jeg det, begynder jeg at problematisere. For jeg kan godt mærke, om det er god søvn, jeg har fået, og jeg kan også mærke, om jeg i en given periode har fået nok søvn. 

Figuren herunder viser, at min søvnkvalitet har ligget mellem 100% og 80%, og her begynder det at blive farligt, for mit præstationsgen aktiveres, alt under 100% er jo ikke optimalt, så hvad kan jeg gøre for at ligge på 100% hver nat. Nu bliver det at sove til en præstation i stedet for naturlig hvile. Der skabes helt unødvendigt en problematisering og et pres for at præstere, også her. 

Soevn Statestik

Stress, angst og depression – er tilstande/sygdomme, der alle kan tage den gode søvn fra os, alle kan de på forskellig vis ændre vores søvnkvalitet og -kvantitet. Vi er næppe i tvivl om, at noget er galt, en måling kan derfor bekræfte os i, om der er noget galt eller ej. 

Husk! Dårlig søvn skaber stress, og stress giver dårlig søvn.

Kan vi da så slet ikke bruge sådanne apps til noget?

Jo da, hvis vi ikke sover godt, kan appen som en af mange brikker hjælpe med at diagnosticere problemet, men det er så en læge, der skal se på det, vurdere problemet og finde løsningen.

Jeg vil sige, at med denne teknologi er der mere tale om, at det er nice to know end need to know.

Hvad så, når du ikke sover godt?

Så skal du finde dine søvntyve næste dag, og dem finder du ikke i din app på din smartphone. Dem finder du i den måde, dit liv og dine rutiner er, og hvordan din dag forløber, hvordan du forbereder din søvn. Først og fremmest skal du sikre dig, at du giver kroppen hvile, selv om hjernen ikke lige vil sove – den nat.

Det, der virker mod tankemylder, er med tålmodighed, accept og venlighed at konstatere, at man ikke skal sove mere i nat, men blot ligge og lytte til nattens lyde med nysgerrighed. Det er let at skrive og sværere at gennemføre. Men som med alt andet – øvelse gør mester, det kræver blot, at man beslutter sig for, ”at sådan må det være, og det er ok”.

Læs mere om den gode søvn her

Læs også indlægget om at have det godt om morgenen, når du vågner her

Hør Podcast om søvn og stress her #2

Hvordan kan vi bruge appen og måle, når smartphonen ikke har noget at gøre i soveværelset?

Det er det gode spørgsmål, for smartphone og anden elektronik har ikke noget at gøre i soveværelset. Også her taler vi om at skabe grundlag for den gode søvn.

Den gode søvn skal forberedes, og den kommer ikke altid af sig selv. Vi kan ikke tvinge søvnen frem, men lokke den med ro og mørke samt stille og afslappende rutiner op til sengetid.

Hvordan sover vi i Danmark?

Hvordan Sover Vi I Danmark

Kilde: Sleep Cycle

Ovenstående monitorering er udført med en Iphone Xs og appen Sleep Cycle.

0   kommentarer

    Der er endnu ingen kommentarer

Kommenter

Kontor

Strandbakken 10,
3600 Frederikssund
Telefon:
71 75 20 16

Mail:
steen@st-coaching.dk

Mødefaciliteter

3600 Frederikssund
4040 Jyllinge

Online-møder:
Skype, Appear, Zoom og 
FaceTime

CVR

CVR. Nr. 17492942

Bank

Danske Bank

Revisor & GDPR

Dansk Revision

Behandling af persondata

Stresstelefonen

Tlf. 71 75 20 16

st-coaching.dk  |  Telefon: (+45) 71 75 20 16  |  Mail: steen@st-coaching.dk  |  CVR: 17492942  |