Restitution og genopladning er nøgleord

– når vi skal forebygge stress, og det er samtidig vejen til en styrket robusthed mod pres og topbelastninger.

Der siges og skrives stadig meget om stress, og hvad vi skal gøre for at undgå det. Som altid sker der en bevægelse mod et quickfix, som ikke findes, og mod, at vi skal ændre fundamentalt på vores liv, at vi skal forsage dit og dat. Den gode nyhed er, at det ikke er nødvendigt.

At undgå stress handler ikke om at droppe engagement, ambitioner samt vilje og lyst til at skabe præstationer og resultater. Det handler blot om at skabe balance, og det er her, restitution kommer ind i planen.

Sagt lidt højtravende skal vi dagligt huske at restituere i tre dimensioner – fysisk, psykisk og eksistentielt – tak for kaffe, tænker du nok, men så er det heller ikke værre, lad os trække det ned på et enkelt, dagligt niveau.

For det handler ganske enkelt om at give vores krop og psyke ro til at finde balance, ja, det handler ikke om, at du skal finde balancen for kroppen. Det gør kroppen helt af sig selv, når vi giver den ro til det. Og nej, det handler ikke om at sætte flere timer af hver dag til at sidde som en munk med bøjet hoved, men om at skabe god og sund balance mellem aktivitet og hvile samt at sikre den helt nødvendige gode søvn, 7-8 timer hver nat. Uden den gode søvn holder du ikke til alt det, du gerne vil og skal.

Vi ved det jo godt, at kroppen skal have hvile efter fysisk aktivitet. Det sker helt automatisk, at vi sætter os eller lægger os, når vi har været fysisk i gang med en opgave/aktivitet en tid, alt fra at gennemføre rengøring til en ironman. Og vi lader det ske, at vi sætter os ned eller lægger os. Har vi fx arbejdet med at save brænde, skal arme og krop hvile efter en periode. Og vi nyder det faktisk at sidde med noget koldt at drikke og mærke kroppen hvile, mærke, at musklerne sitrer lidt og slapper af. Det er den nydelse, der får os til at gentage fysisk aktivitet gang på gang. 

Det er i hvilen, vi belønnes med denne lykkefølelse. Netop denne lykkefølelse er den, vi også får, når vi lige har tjekket noget igen på smartphone, men det er en anden snak og ikke forbundet med vores sundhed. 

Helt så automatisk sker det ikke med den psykiske hvileperiode efter aktivitet, og jo mere vi sætter den psykiske hvile til side – og det kan vi modsat den fysiske hvile – jo mere presser det sympatiske system, stress- og reaktionssystemet, i hjernen på for, at vi fortsætter med at tilsidesætte den nødvendige hvile. 

Faktum er, at ligesom armen skal have hvile efter savning, skal hjernen også have hvile efter aktivitet og problemløsning. Det er her, stressen kommer ind i vores liv. Når vi skal og vil mere, end vi har tid og energi til. En stresset hjerne vil ikke hvile, den er jo i alarmberedskab, stress er reaktion på en opfattet trussel eller fare. 

Vejen til psykisk genopladning og restitution går gennem bevidst at aktivere det parasympatiske system, det system der står for ro og hvile, og det sker effektivt gennem fx mindfulness- eller meditationsøvelser. Du finder mere viden om mindfulness her

Eksistentiel restitution handler om, at du ikke kun finder fysisk og psykisk hvile, men også giver dig tid til at finde tilbage til dig selv efter en dag med aktivitet, opgaver og fokus. Tilbage til det, der giver mening og værdi for dig, det, der giver dig en dybere, sjælelig restitution. At finde tilbage til dine egne værdier efter en periode med pres og krav fra omverdenen kræver blot, at du bevidst vælger det. Hånden på hjertet, hvor tit er det lige, at vi tager os tid til det. 

Vi finder optimalt denne eksistentielle restitution eller genopladning, når vi er i naturen, når vi går en tur, eller når vi roder og nørkler med noget alene og tænker på alt andet end nutidens strøm af information og problemløsning, der kalder på os. Hvad vi gør, er ikke så vigtigt, blot at det, vi gør, får vores tanker ind i et rum af ”ufarlige og ikke krævende tanker”. Vi skal væk fra vores to do lister af ting, der skal gøres og løses, væk fra forventninger.

Det er helt biologisk nødvendigt, ligesom i livsnødvendigt, at vi restituerer og ikke bare gør det, når det passer, men som en daglig rutine i lighed med at spise, bade og børste tænder. Vi kan ikke bryde stresscirklen blot ved at slukke vores smartphone, der skal mere til. Smartphonen hjælper os med at være effektive og den kan også hjælpe dig med at holde pauser, hvis du beder den om det. 

Husk, en smartphone gør kun det, du beder den om – det er dig, der har magten over den, så brug den magt fornuftigt. Du bestemmer.

Læs mere om at holde pauser gennem dagen her 

0   kommentarer

    Der er endnu ingen kommentarer

Kommenter

Kontor

Strandbakken 10,
3600 Frederikssund
Telefon:
71 75 20 16

Mail:
steen@st-coaching.dk

Mødefaciliteter

3600 Frederikssund
4040 Jyllinge

Online-møder:
Skype, Appear, Zoom og 
FaceTime

CVR

CVR. Nr. 17492942

Bank

Danske Bank

Revisor & GDPR

Dansk Revision

Behandling af persondata

Stresstelefonen

Tlf. 71 75 20 16

st-coaching.dk  |  Telefon: (+45) 71 75 20 16  |  Mail: steen@st-coaching.dk  |  CVR: 17492942  |